דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה הורים לא פונים לקבלת עזרה בחינוך ילדיהם? 

מאת    [ 17/06/2007 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 3659 פעמים ]

לא קל להיות הורים במאה ה21. מצד אחד אנחנו חיים בחברה תחרותית ורוצים להעניק לילדינו את המקסימום האפשרי. מצד שני אנחנו עצמנו טרודים בבניית קריירה ובפרנסה. אנחנו רוצים לתת לילדים אהבה ובטחון, ומודעים מאידך לחשיבות של הצבת גבולות.
אנחנו חשופים להרבה מידע לגבי חינוך ילדים ופסיכולוגיה של הילד, אבל פעמים רבות מתקשים לתרגם את המידע הזה לידע מעשי שיעזור לנו במלאכה המורכבת של גידול ילדים מאושרים ובריאים בגופם ובנפשם.

כאשר אחד ההורים מבחין בפריחה על עור התינוק, בחום אצל ילד, או שומע תלונות של אחד הילדים על כאבי בטן, אוזן או ראש, סביר להניח שכעבור זמן מה, ייקח ההורה את הילד לרופא, ויטפל בבעיה.
כאשר נתקלים ההורים בחיי היומיום בבעיות התנהגות אצל ילדיהם הם נוקטים בגישת הניסוי והטעיה, מחכים שהבעיה תחלוף מעצמה ועל פי רוב לא פונים לקבלת עזרה.
מדוע למרות שלפעמים עוברים על הילד והוריו ימים לא פשוטים לא פונים ההורים לקבלת עזרה מקצועית והדרכה מאנשי מקצוע? אנסה למנות כאן כמה אמונות רווחות אצל הורים המונעות מהם לקבל עזרה חשובה עבור עצמם וילדיהם:

1. "לעזרה מקצועית פונים רק כשהבעיה חמורה במיוחד, ואין כל פתרון אחר"
לא נכון!
ישנן הרבה בעיות יומיומיות, נפוצות ו"רגילות", שמקשות על החיים וניתנות לפתרון יעיל: בעיות משמעת, קושי להפרד בבוקר, הרטבה, קשיים חברתיים בגן ובבי"ס, חוצפה, מריבות בין אחים, התפרצויות זעם, ביישנות, תלות, חוסר עצמאות, התקפי בכי, נסיגה בעקבות לידת אח במשפחה ועוד ועוד. כולן בעיות שכיחות, והורים שבאים לקבל הדרכה בגינן, מדווחים על שיפור גדול והקלה בעקבות פניה לייעוץ.

2. "אפשר לקבל הדרכה דרך ספרים, טלוויזיה, שכנים, משפחה וחברים"
נכון חלקית.
בשוק קיים מגון עצום של חומר הדרכה בכל תחום, ולעיתים עצה מספר או מחבר באמת מועילה.. הבעיה היא שלעיתים ההורה המבולבל מתבלבל עוד יותר משפע העצות הסותרות, שאינן תואמות גם את הבעיה המיוחדת שלו. אין עצה אחת שנכונה לטיפול בהתקפי זעם, למשל. יש לקחת בחשבון מי הילד, מה גילו, מה מערכת היחסים במשפחה, אירועים משמעותיים שעברו עליו לאחרונה, על מנת לתת הדרכה אחראית לפתרון הבעיה. כאשר מקבלים הדרכה נכונה המטפל שואל את השאלות הנכונות, ובהתאם לכך מדריך את ההורה באילו צעדים יעילים לנקוט כדי לשפר את המצב.

3. "עזרה מקצועית היא תהליך ארוך ויקר"
לא בהכרח.
יש להבחין בין טיפול לבין יעוץ והדרכה בבעיה ספציפית. תהליך של יעוץ והדרכה הוא קצר וממוקד, ובדרך כלל נדרשת פגישה אחת עד שלוש על מנת לפתור את הבעיה. הורים רבים שמודעים לחשיבות של איש מקצוע שיעזור להם בהכוונה בטיפול בילדיהם, יוצרים קשר עם יועץ מתאים, שמלווה אותם עם התפתחות המשפחה. ההורים מגיעים לבקש עזרה אחת לכמה שבועות, או חודשים לפי הצרכים שמתעוררים במשפחה. הם "פורקים את המטען" ויוצאים מצוידים בכלים לפתרון הבעיה.
כאשר יש צורך בטיפול ממושך יותר יש אפשרות לקבל אותו גם בתחנות עירוניות לטיפול במשפחה במחירים מסובסדים.

4. "אם אפנה לאיש מקצוע הוא יחטט בחיי, ויאשים אותי בכל הבעיות של ילדי"
לגמרי לא נכון!
מטרתו של טיפול איננה "לשפוט" את ההורה על תפקודו ההורי. "מקצוע" ההורות הוא אחד הקשים ביותר הקיימים, ומטפלים יודעים זאת היטב (סביר שגם הם הורים לילדים בעצמם). המטפל מקשיב להורה ללא שיפוט או ביקורת, ומטרתו לסייע לו לשפר את איכות חייו. לעיתים מרגישים ההורים שהם זקוקים לעזרה נוספת בבעיות אישיות כגון שליטה בכעסים או בדחפים אלימים, יכולת לקבל את עצמם וילדיהם ללא ביקורת, ועוד. במקרים כאלה יש מקום להעמקת הטיפול בהורה. ההורה יכול לקבל הצעה כזו או לסרב לה. לעיתים יציע המטפל טיפול זוגי או משפחתי, ושוב ההחלטה אם להיענות להצעה היא תמיד של ההורים הפונים. בכל מקרה יש גם ערך למתן מידע וכלים הנוגעים לבעיה ספציפית, גם אם מטפלים מסוימים יגדירו אותה כסימפטום לבעיה מורכבת או עמוקה יותר.

5. "מי שפונה לעזרה הם אנשים מסכנים חסרי יכולת להתמודד בעצמם"
ההיפך הוא הנכון!
המאפיין את הפונים לעזרה הוא רמת האכפתיות הגבוהה שלהם ורצונם העז בחיים טובים יותר להם ולילדיהם. הם אנשים מודעים, משכילים ואכפתיים. אחד הקשיים להתמודד עם בעיות הקשורות בגידול ילדים הוא שכשהורה נמצא בתוך הסיטואציה, הוא מתקשה לראות את הדברים בדרך אחרת מזו המוכרת לו. אצל איש מקצוע ההורה מקבל נקודת הסתכלות נוספת ולעיתים מפתיעה על הבעיה, ידע רלוונטי בתחום וכלים להתמודדות.

6. "עזרה מקצועית מחייבת רישום בתיק כלשהו בגן, בעירייה או בבי"ס, ומהוה סטיגמה לחיים"
לא נכון!
יש להבחין בין פניה למוסדות עירוניים כמו השירות הפסיכולוגי החינוכי, או תחנות עירוניות לטיפול במשפחה, לבין טיפול במכונים או אצל מטפלים פרטיים.
בכל מקרה כל מטפל חייב בסודיות מוחלטת לגבי כל מקרה המגיע לטיפולו, וכאשר פונים לשירות ציבורי יש לבדוק בדיוק לאן מגיע המידע.


7. "פניה לעזרה כזאת היא מסורבלת ולא זמינה"
לא נכון!
כל שנדרש הוא להרים טלפון או ליצור קשר אינטרנטי עם איש מקצוע רלוונטי בתחום, לוודא שהוא עוסק גם בתחום של הדרכת הורים, לתאם ציפיות ולקבוע פגישה. איכות חייכם תשתפר פלאים, בהצלחה!
הכותבת: רחל טל לוי- M.A. מטפלת זוגית ומשפחתית מומחית לגיל הרך.
מרצה בנושאים: סמכות הורית, גבולות, פתוח ערך עצמי אצל ילדים, ניצול שעות הפנאי.
מגשרת ויועצת בנושא ילדים בגירושין.
טלפון: 054-5770078
http://www.rachel-tal.co.il/HTMLs/Home.aspx



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב